
THEMA NIEUWSBRIEF
Studiesucces verhogen
Inleiding
Iedere dag maken we ons hard voor het verhogen van het studiesucces van onze studenten, ook jij! Studiesucces is kort gezegd het maximale uit de student halen. Het is een belangrijk onderwerp waar we als college de komende periode veel aandacht aan gaan schenken. Om die reden ontvang je deze thema-nieuwsbrief. Studiesucces is er in vele vormen en maten. In deze thema-nieuwsbrief lees je inspirerende voorbeelden waar studiesucces in de praktijk tot goede resultaten heeft geleid. Ook houden we je graag op de hoogte van het actieonderzoek ‘studiesucces verhogen’. Dit actieonderzoek is een uitwerking van het gelijknamige cvb/do-thema voor 2020. Samen willen we succes met elkaar delen om zo het studiesucces van onze studenten te verhogen. Jouw input is hierin ook hard nodig.


Wij maken werk van studiesucces!
Albeda wil uitstekend en inspirerend onderwijs bieden aan studenten én het bedrijfsleven. Het zorgen voor een goede (start)positie op de arbeidsmarkt en bijdragen aan ondernemende en verantwoordelijke burgers is wat wij al sinds ons ontstaan beogen. De vijf strategische speerpunten uit ‘Albeda Zet De Toon!’ zijn leidend voor al onze acties. Voor dit schooljaar zijn er vijf aandachtspunten benoemd door het college van bestuur en directie.
1. Vaststellen van een gedragen visie op onderwijs;
2. Verbeteren stakeholdermanagement;
3. Verder inhoud geven aan Leven Lang Ontwikkelen;
4. Professionaliteit en professionaliseren;
5. Studiesucces verhogen.
Ieder directielid heeft zich gecommitteerd aan één van deze vijf aandachtspunten:
- Studiesucces verhogen - Suzanne Langbroek
- Verder inhoud geven aan Leven Lang Ontwikkelen - Yvonne Eijkenaar
- Verbeteren stakeholdermanagement - Silvio Sterkman
Deze nieuwsbrief staat in het teken van studiesucces verhogen. Hiertoe is Albedabreed een werkgroep opgericht die een concrete, werkbare en resultaatgerichte aanpak heeft.
Hoe denk jij over studiesucces?
De docent heeft een belangrijke rol bij het studiesucces van onze studenten. De onderdeelcommissie (OC) en directie van ons college gaan samenwerken om het studiesucces te verhogen. Hier nemen we graag jouw input in mee. Enquête Hoe denk jij over studiesucces? Onderzoek wijst uit dat de werkvloer vergeten wordt bij het invoeren van bewezen studiesuccesbevorderende maatregelen. De docent is de centrale schakel in het onderwijsproces, daarom zijn wij ontzettend benieuwd naar je mening en vragen we je om de enquête in te vullen.
Onderdeelcommissie De OC is van plan om zich de komende periode in alle onderwijsteams van CEO voor te stellen. Zij zullen de enquête en vervolgacties toelichten en hiermee onze achterban te raadplegen. Wij kijken hier ontzettend naar uit!
Resultaten enquête De resultaten worden gebruikt in je onderwijsteam om studiesuccesbevorderende maatregelen verder vorm te geven. Vier onderwijsteams binnen CEO zijn met een pilot bezig om studiesucces te verkennen. Bij interesse kunnen onderwijsteams zich begin schooljaar 2020/2021 bij deze pilot aansluiten. Verder zullen de resultaten ook anoniem worden gepubliceerd op het Albeda portaal. Tot slot zal de OC de uitkomsten gebruiken om het gesprek over studiesucces met de directie aan te gaan. Geschreven door de OC-leden: David van Calsteren, Joeri van Tienen, Yorrit Luijckx & Wim Siemann
Vul hier direct de enquête in!
Actieonderzoek studiesucces
Zoals hierboven gemeld wordt er bij vier teams binnen Albeda een actieonderzoek uitgevoerd. Dit betreft kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de factoren die beïnvloed kunnen worden om het studiesucces van onze studenten te verhogen. Vanuit CEO doet het team van Mariska van Rossen ‘Verkoper, niveau 2’ en het team van Sander Peters ‘Financiële beroepen, niveau 3 & 4’ mee met de pilot. Het onderzoek bestaat uit vier fases.
- Kwantitatief big data onderzoek gericht op doelgroepontwikkelingen (instroom) en op toekomstige ontwikkelingen in de werkvelden (uitstroom & portfolio). We willen meer inzicht en verantwoording van specifieke oorzaken bij Albeda van uitval en terugval.
- Kwalitatief onderzoek naar werkzame factoren van studiesucces: We kijken naar student, docent en schoolfactoren die werken. We willen een mindset creëren waarbij onderwijsresultaat meer als maatstaf voor onze innovatie en verbeteracties wordt genomen. Daarmee bevorderen we het overzicht, keuzes en de samenhang van onze verbeteracties.
- Onderzoek naar versterking ondersteuningsstructuur en maatwerkprogramma’s voor kwetsbare studenten. De ambitie hier is geen student zonder diploma de deur uit. We willen een passend traject voor elke kwetsbare student. Feitelijk gaat dit om het inrichten en structureler gebruiken van extra lessen, afstroom- en zijstroomtrajecten.
- Kennisdeling Albedabreed. De ambitie is dat we een aantal producten opleveren op basis waarvan we tijdens het onderzoek gericht in gesprek kunnen over een studiesucces aanpak met teams. Uiteindelijk resulteren bovenstaande onderzoeken ook in een draaiboek.
Wat is studiesucces?
Er is in de literatuur geen eenduidige definitie voor studiesucces te vinden. De werkgroep hanteert de volgende ruime definitie: “Studiesucces wordt geboekt wanneer we het maximale uit onze student hebben gehaald.”
Wanneer we tot heldere criteria voor studiesucces willen komen, is het van belang de volgende vragen over deze definitie te beantwoorden:
- In de dosering: Beperken we ons tot studiesucces in termen van het behalen van een diploma of willen we het verhogen van de mate van studiesucces ook meenemen (percentage goede beoordelingen, percentage succesvolle opstroom)?
- In de tijd: Beperken we ons tot studiesucces aan het einde van de opleiding (diploma) of nemen we ook studiesucces tijdens de opleiding (voortgangstoetsing) en/of employability succes (werk en carrière na een diploma) mee?
- In de doorlooptijd: Beperken we ons tot studiesucces of gaat het ons ook om de doorlooptijd van de opleiding (efficiency en studeerbaarheid)?
- In de breedte: Benoemen we alleen studiesucces op diploma’s beroepsgericht, keuzedelen en taal of nemen we ook burgerschap, rekenen mee? Vinden we daarnaast dat persoonsvorming en socialisatie ook zaken zijn die verhelderen en we mee moeten laten wegen?
- In de ontwikkelingsgerichtheid: Beperken we ons alleen tot studiesucces als resultaat of nemen we ook toename van de resultaatgerichtheid (commitment) van studenten (en of docenten) mee?
- Betrokkenen: Gaat het alleen over studiesucces van studenten of gaat het ons ook om het onderwijsteam: Het versterken van de feedbackcultuur (richting studenten) en opbrengstgerichte cultuur (richting eigen pedagogische didactische aanpak)?
Tools en instrumenten van het actieonderzoek
Bij het actieonderzoek wordt gebruik gemaakt van kwantitatief data-onderzoek en kwalitatief onderzoek (welke factoren spelen een rol bij effectief onderwijs). Hierbij wordt het analysekader van Marzano gebruikt. Marzano heeft onderzoek gedaan naar de vraag wat nu werkelijk effect heeft op de leerresultaten van leerlingen (‘What works in schools’). Door hem werd de vraag gesteld: Wat werkt nu echt om goed onderwijs te geven? Draait alles om een goede schoolleiding? Of gaat het om goede materialen? Of zijn juist de docenten de spil waar het om draait? Of zijn al deze factoren even belangrijk? Hij vergeleek allerlei uitkomsten van 1200 (!) bestaande onderzoeken in de afgelopen 35 jaar. De uitkomsten van dit onderzoek zijn de moeite van het bestuderen waard. Hij onderscheidde elf zaken die er toe doen en verdeelde deze over drie niveaus (schoolniveau, docentniveau en studentniveau). Deze elf factoren hebben een bewezen invloed op de leerprestaties. Met de teams die betrokken zijn bij de pilot gaan we elk niveau bestuderen en bespreken welke acties ingezet kunnen worden om het studiesucces te verhogen. We starten nu met vier teams, uiteindelijk is het streven dat ieder team aan de slag gaat met studiesucces. Hiervoor worden zo snel mogelijk tools en instrumenten ter beschikking gesteld. Meer informatie vind je hierover bij je onderwijsleider. Wil je zelf meedenken of heb je ideeën om het studiesucces te verhogen, geef dat dan aan bij je onderwijsleider.

Studiesucces in de praktijk: MBO Westland

Mitch Koene is oud-student van de opleiding Junior accountmanager op MBO Westland in Naaldwijk. Inmiddels is hij aan de slag als succesvol accountmanager bij het bedrijf Plant Trend. Plant Trend ontwerpt en produceert plantarrangementen. Als hij terugkijkt naar zijn mbo-tijd, herinnert hij zich de relaties met en de betrokkenheid van de verschillende docenten. Wat Mitch daarnaast als waardevol heeft ervaren, zijn de stages. Deze hebben hem geholpen met het maken van de juiste keuzes in zijn loopbaan. De opleiding was het voorportaal van zijn huidige baan met klanten die hij wereldwijd bedient, waarvan sommige meer dan 1 miljoen omzet op jaarbasis genereren. Mitch en andere klasgenoten zijn nog steeds in contact met onze opleiding en diverse docenten. Op bovenstaande foto, die genomen werd op de bedrijvendag van donderdag 16 januari jongstleden, staat Mitch (derde van links boven) met een deel van zijn toenmalige klasgenoten en een aantal van zijn docenten. Als accountmanager van klanten met grote omzetwaardes wil Mitch de volgende gouden tip meegeven aan studenten: "Maak waar wat je belooft. Heel eenvoudig eigenlijk, maar je wil niet weten hoeveel mensen dit helaas niet doen," aldus Mitch.
Studiesucces in de praktijk: de Succesklas
Aandacht en respect voor studenten is één van de belangrijkste ingrediënten voor studiesucces. Studenten van niveau 3 en 4 - die hun opleiding niet meer willen afronden - krijgen in de Albeda Succesklas de kans om in tien weken een diploma Medewerker secretariaat en receptie op niveau 2 te halen. In de Succesklas is er veel aandacht voor de individuele student. Er wordt gesproken over de studievoortgang, toekomstplannen en ook over de thuissituatie. Studenten vinden het fijn om gezien en gehoord te worden en merken dat ze er toe doen. De manier waarop je een student benadert bij bijvoorbeeld te laat komen, kan al bepalend zijn. Boos worden heeft geen zin, er zijn al zo vaak mensen boos geweest op deze studenten. Wat wel zin heeft is aangeven dat je het fijn vindt dat iemand er is en later persoonlijk even vragen of er iets aan de hand was waardoor de student te laat was. Dat maakt indruk en zorgt ervoor dat de student zich gezien en gehoord voelt. Het creëert een band, waardoor de student beter benaderbaar is en echt beter zal gaan werken, mogelijk zelfs op tijd komen. Naast aandacht wil de student ook een zo uitdagend mogelijk programma. Hij of zij wil dingen leren die ook nuttig zullen zijn na het examen. Studenten hierin mee laten denken is heel waardevol. Zij bekijken deze zaken vanuit een andere hoek en je zult zien dat ze met verrassende verbeteringen komen!

Studiesucces in de praktijk: dagdeelroostering op de Alexanderlaan
Een beeld van wat het inzetten op studiesucces voor een team en studenten kan betekenen, geeft de situatie bij Maatschappelijke Zorg op de Alexanderlaan aan. Sinds september is daar, naar aanleiding van tegenvallende rendementen en te hoge uitval in de voorgaande jaren, een succesvolle interventie gedaan. Docenten, medewerkers, leidinggevenden en stafmedewerkers zijn hierin intensiever gaan samenwerken. Een kernteam van docenten heeft het nieuwe cohort volledig anders aangepakt; Zo zijn ze gaan werken met dagdeelroostering waardoor studenten van minder verschillende docenten les krijgen. Ook wordt er in blokken van 9.00 en 13.00 uur en van 13.00 en 17.00 uur les gegeven. Binnen de blokken wordt gewerkt met actieve en afwisselende werkvormen en er is veel aandacht voor binding. De docenten ontwikkelen met elkaar het onderwijs voor alle vier de klassen en doen dat werkprocesgericht. Ze worden hierin gefaciliteerd en baseren zich vooral op hun gezamenlijke kennis van het curriculum en het werkveld. In het samenwerkingsproces wordt het kernteam begeleid. Daarnaast zijn er nog andere interventies gedaan als het meer inzetten en monitoren op aanwezigheid en begeleiden bij huiswerk. “Zoals het er nu uitziet hebben we grote stappen gemaakt wat betreft aanwezigheid, resultaten en beroepshouding en de tevredenheid van medewerkers en studenten," licht Anna Smith, onderwijsleider toe. "Het is ook van belang om te blijven doorontwikkelen. Er wordt daarbij gedacht aan het meenemen van de BOT-uren pilot van een N3/N4 doorstroomgroep en aan een succesklas constructie."
