Actieonderzoek ‘studiesucces verhogen’: wat houdt dat in?

Als docent op Albeda vervul je een belangrijke rol in het leven en leren van je studenten. Je geeft richting aan hun leerproces en helpt hen inzicht te geven in wie ze zijn, wat ze kunnen en hoe ze zich ontwikkelen. In het actieonderzoek ‘studiesucces verhogen’ richten jij en je collega’s zich op het onderzoeken - en het systematisch verbeteren - van dat onderwijs.

Tijdens dit onderzoek bereikt jouw team gaandeweg, stap voor stap, verbetering. Je gaat de diepte in en in drie jaar tijd werk je toe naar een structurele kwaliteitsverbetering van de onderwijsresultaten van jouw team.

“Mijn docenten ervaren de deelname aan het actieonderzoek ‘studiesucces verhogen’ als een leerproces om hun onderwijsvaardigheden te verbeteren." Mariska van Rossen, onderwijsleider Albeda College Economie & Ondernemen

Actieonderzoek ‘studiesucces verhogen’ in het kort

Tijdens het actieonderzoek ‘studiesucces verhogen’:

  • Breng je de huidige effectiviteit van het team kwantitatief en kwalitatief in beeld.
  • Analyseer je systematisch met je team wat je nog meer zou kunnen doen en op welke wijze.
  • Bepaal je een prioriteitenlijst van meest kansrijke verbeteringen en ga je daar met je hele team voor.
  • Voer je de verbeteringen 1 voor 1 door en meet je zowel de kwaliteit als het resultaat.

We werken op een school in een superdiverse stad. Dat past bij ons. We willen graag effectiever worden in het behalen van ons onderwijsrendement, op een manier die bij ons team past.

Onderzoek en verbeter systematisch je onderwijs In het actieonderzoek 'studiesucces verhogen' krijg je als team meer zicht op de eigen effectiviteit. Hoe? Door ons te verdiepen in beïnvloedbare factoren op school, van de docent en op het student-niveau. We spiegelen ons eigen functioneren aan effectief gebleken acties bij andere scholen. We betrekken het team en de studenten bij deze zelfevaluatie.

Verbeteracties uitwerken

Op basis van het verkregen inzicht in onze huidige effectiviteit, komen we tot een prioriteitenlijst van acties die we gaan inzetten. We maken deze acties en de scores op de factoren gedurende een paar onderwijsperiodes meetbaar en gaan deze zorgvuldig monitoren. We stellen bij totdat we met deze actie meetbaar succes hebben voordat we naar de volgende actie overgaan.