De toekomst:

'Nothing is impossible'

Toekomstplannen

Dat onze studenten leren door te doen en te ervaren in de echte praktijk is een feit. Dat de wereld snel verandert ook. Als roc in de regio Rotterdam-Rijnmond nemen we de verantwoordelijkheid om het economisch onderwijs toekomstbestendig in te richten. Met alle uitdagingen van dien. We laten ons daarin leiden door verschillende factoren:

- Onze visie op onderwijs;

- Ontwikkeling van kwalitatief goede, toekomstgerichte en flexibele opleidingsportfolio's;

- De kijkrichting en kansen zoals vermeld in het Manifest Vrije Zones.

Als college hebben we een aantal keuzes gemaakt in ons onlangs uitgebrachte Collegebeleidsplan. De focus in ons beleidsplan ligt op onderwijsvernieuwing, het leren en examineren in de praktijk én de student, nog meer dan voorheen, centraal stellen in ons onderwijs. Wij hebben een driedelige podcast-serie opgenomen over de ambities en plannen. Indien u deze wilt beluisteren, klik dan op deze link.

Innovatief en wendbaar onderwijs Wij veranderen, vernieuwen en verbeteren op continue basis ons onderwijs. Dat dat hard nodig is, blijkt ondermeer uit het in juli 2020 tot stand gebrachte Manifest Vrije Zones. Het manifest geeft een kijkrichting waarmee economische beroepsopleidingen meer kansen kunnen bieden aan studenten van het mbo en hbo, om zich zodanig te ontwikkelen dat zij een goede positie op de arbeidsmarkt kunnen bemachtigen. Dit sluit naadloos aan op de visie en missie uit 'Albeda Zet De Toon'. Ook heeft het SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, nieuwe eisen gesteld in het kwalificatiedossier waaraan het mbo-diploma moet voldoen. Deze twee ontwikkelingen hebben wij met enthousiasme aangegrepen om ons onderwijs in de planperiode 2021-2023 opnieuw in te richten.

Keuzevrijheid en leren in de praktijk Verder stellen we de student, nog meer dan voorheen, centraal in ons onderwijs. Er zijn sterke aanwijzingen dat studenten betere leerprestaties kunnen behalen, als zij zelf goed de regie kunnen voeren over hun eigen leerproces. Daarom gaan wij ons onderwijs modulair inrichten. Daarnaast zetten we fors in op leren van en in de praktijk. We halen het bedrijfsleven in de school en laten studenten nog meer ervaring opdoen op de arbeidsmarkt. Ook willen we dat het examineren zoveel mogelijk in de praktijk plaatsvindt. Talloze initiatieven voor leren in de praktijk worden momenteel verder uitgewerkt, samen met onze partners uit het bedrijfsleven en andere samenwerkingspartners. Het opzetten van een digitale werkplaats Rijnmond is er één van. Ondernemers en studenten komen hier samen om digitalisering voor het mkb te bewerkstelligen. Ook werken we samen met de Wereldhavendagen om studenten in de organisatie en uitvoering van de wereldhavendagen praktijkervaring op te laten doen. Op onze locatie in het centrum van Rotterdam (Weena) zetten we een juridisch loket op waarbij studenten, onder begeleiding van docenten en experts uit het werkveld, juridische hulp verlenen aan studenten van Albeda die hier behoefte aan hebben. Daarnaast gaan wij vanuit de juridische opleidingen een unieke samenwerking aan met de jeugdrechtbank van Rotterdam. Zij zetten samen een studentenrechtbank op binnen Albeda College Economie & Ondernemen. Studenten die zich voor het eerst schuldig maken aan overtredingen krijgen hier de kans om zich te verantwoorden via een studentenrechtbank. Op deze manier wordt een strafrechtelijk ingrijpen – met alle implicaties voor de toekomst van de jongere – voorkomen. Ook bestendigen we de samenwerking met Randstad bij het verder vormgeven van Albeda @work. Meer over deze initiatieven leest u in dit e-zine!

Als college staan we aan de vooravond van een mooie tijd waarin veel gaat veranderen ten gunste van de student. Samen met onze stakeholders zetten we het economisch beroepsonderwijs op deze manier op de kaart.

Manifest 'Vrije Zones'

Hoe zorgen we ervoor dat het economisch beroepsonderwijs in Rotterdam toekomstbestendig blijft? Deze vraag stond centraal in de verkenning naar de toekomst van het economisch beroepsonderwijs in Rotterdam, een initiatief van Albeda, Hogeschool Rotterdam, Inholland en Zadkine. Het manifest bevat 7 aanbevelingen die moeten zorgen voor een toekomstbestendige vorm van dit onderwijs. Zo pleit de denktank voor 'vrije zones' met meer ruimte voor het vernieuwen van het onderwijs, waarbij er grensoverstijgende samenwerking kan plaatsvinden tussen roc's, hogescholen en het bedrijfsleven. Lees het manifest. Tijdens een online conferentie spraken de betrokken partijen over het manifest. Een terugblik op deze conferentie kunt u hier bekijken.

Raad van Advies

De Raad van Advies (RvA) opereert op strategisch niveau als klankbord voor de directie. Zij draagt daarmee bij aan de inhoudelijke koers van het college. Daarnaast zorgt de RvA voor een stevige verbinding met bedrijven, instellingen en organisaties in Rotterdam en de omliggende regio’s. Podcast In een online bijeenkomst met de Raad van Advies is het Manifest 'Vrije Zones' besproken. De adviezen zijn door de directie meegenomen bij het schrijven van het nieuwe beleidsplan. Bent u nieuwsgierig naar het resultaat, beluister dan de driedelige podcast.

Beluister podcast

Commissie arbeidsmarkt & onderwijs

We willen onze studenten inspirerend en innovatief onderwijs bieden. De Commissie Onderwijs & Arbeidsmarkt (COAm) vervult hierin een cruciale rol en zorgt er samen met ons college voor dat onze strategische visie wordt vertaald naar het onderwijs.

In deze commissie zitten toekomstige werkgevers uit de regio, ondernemers, alumni en vertegenwoordigers van overheidsinstellingen. Studenten maken kennis met de beroepspraktijk door het vervullen van stages, het volgen van gastlessen of door te werken aan reële opdrachten uit de praktijk. Als onderdeel van regionale kennisnetwerken kan onderwijs een bijdrage leveren aan het mkb en het mkb aan ons. Door met elkaar het gesprek te voeren, hopen we dat beide partijen hiervan profiteren.