Versnelling digitalisering in het onderwijs door corona

Hartverwarmende ‘Thank you’ voor docent Önder

Onderwijsleider Gert Jan de Roo
“Al vanaf de eerste lockdown is hybride-onderwijs binnen het onderwijs de norm geworden."

Dosis innovatiekracht nodig bij inrichten hybride onderwijs Zoals bij iedereen bekend, heeft de corona-situatie een grote impact op de maatschappij en daarmee het onderwijs. Vanwege de maatregelen als gevolg van de pandemie volgen de studenten hun lessen al bijna een jaar lang op een ‘hybride’ manier: een combinatie van afstandsonderwijs en fysiek onderwijs. Een lastige situatie waarin van studenten en docenten maximale inzet en flexibiliteit wordt gevraagd. Marketing en communicatie-docent Önder Baytimur werd afgelopen februari echter door zijn studenten van de opleiding Medewerker evenementenorganisatie op een heel positieve manier verrast: ‘Thank you’ prijkte er in veelvoud op zijn scherm tijdens de marketingles aan zijn studenten. Voor het marketingexamen dat daarop volgde, van oudsher een lastig examen, slaagden bijna alle studenten! Önder: “Een hartverwarmende reactie van mijn studenten! Voor mij en mijn collega-docenten een signaal dat met het hybride model dat we ontwikkeld hebben, het studiesucces van studenten is gegarandeerd." Het vraagstuk ‘hoe behoud of vergroot je zelfs de kwaliteit van het onderwijs, rekening houdend met alle beperkingen van de coronamaatregelen’ heeft ons behoorlijk bezig gehouden en nog steeds,” vertelt de docent. “Het is zondermeer ons grootste vraagstuk geweest sinds we werden geconfronteerd met corona." “Al vanaf de eerste lockdown is hybride-onderwijs binnen het onderwijs de norm geworden,” vult Gert Jan de Roo, onderwijsleider van het team Evenementenorganisatie aan. “Vanaf het eerste moment stonden we voor een uitdaging. Enerzijds organisatorisch: het mogelijk maken van fysieke kleine groepen en grotere groepen studenten online. Anderzijds stonden we voor de vraag: Hoe geven we een didactisch sterke, kwalitatief goede, activerende les in een online of hybride omgeving? Tot slot de rol van school als sociale ontmoetingsplaats: deze werd meer dan ooit tevoren van cruciaal belang voor het welzijn van onze studenten," uit Gert Jan zijn zorgen. “Kortom, we stonden voor een monstervraagstuk. Dit vraagstuk gingen we te lijf met een hoge dosis creativiteit en flexibiliteit. De beperkende maatregelen om fysiek les te geven, boden ons de kans om onze innovatiekracht te laten zien. Bij alles wat we veranderden aan ons onderwijs stelden we onszelf telkens weer de vraag: draagt deze verandering bij aan het studiesucces van onze studenten?” Proeftuinen “Tijdens de harde lockdowns hebben we op afstand moeten werken. Dit was alles behalve ideaal. Tegelijkertijd hebben we deze periode benut om ons online onderwijs te kunnen uitrollen en te verbeteren,” vervolgt Gert Jan. “Zo zijn we onder andere gaan ‘proeftuinen’ met Nearpod: een instrument dat studenten helpt om actief betrokken te blijven bij het hoorcollege. Nearpod is een webtool waarmee een docent interactieve lessen en presentaties kan maken. Studenten reageren erg positief. Nearpod is een voorbeeld van een middel dat we hebben ingezet door te luisteren naar onze studenten. De student betrekken bij onze opleiding is geïntegreerd in onze onderwijsopzet: vier keer per jaar organiseren we een studentenarena, waarin studenten zelf verantwoordelijk zijn voor de agendapunten. In dit overleg gaan wij de dialoog met hen aan. Op deze wijze krijgen we als team een goed beeld van de behoeftes van onze studenten." Dezelfde taal Docent Önder Baytimur heeft binnen het hybride onderwijs een modus gevonden waarin het studiesucces duidelijk zichtbaar is. “Ik maak gebruik van een variant van hoor- en werkcolleges. Daarbij gebruik ik onder andere Teams en Nearpod. De studenten gaan drie dagdelen in de week naar school en volgen dan les in kleine groepen. De resterende tijd krijgen ze online onderwijs. Via de werkcolleges, een projectmatige vorm waarin ze in duo’s werken, kan ik beoordelen of de leerstof uit het hoorcollege bij mijn studenten beklijft. En belangrijker nog aan de relatie werken. In mijn lessen maak ik bewust gebruik van cases die tot de verbeelding spreken, voorbeelden uit hun wereld. Ook maak ik buiten de lessen om een praatje met studenten, over hoe het echt met ze gaat. Indien nodig, kan een zorgdocent verder de diepte ingaan. Door je oprecht te interesseren in hun leven, komen er echte gesprekken op gang en spreek je dezelfde taal. Studiesucces valt of staat natuurlijk met de relatie. Omkijken naar het welzijn van studenten is meer dan alleen coachen op het kennisaspect."

Önder Baytimur, docent Evenementenorganisatie
“Een hartverwarmende reactie van mijn studenten! Voor mij en mijn collega-docenten een signaal dat met het hybride model dat we ontwikkeld hebben, het studiesucces van studenten is gegarandeerd."