Op naar het beste ondernemerschapsonderwijs in Rotterdam!
De eisen die het bedrijfsleven stelt aan het toekomstig mbo-personeel veranderen in hoog tempo. Dit werd eerder al beschreven in het Manifest Vrije Zones. Zo wordt de vaardigheid ondernemend gedrag voor studenten steeds relevanter, tel daarbij op dat steeds meer studenten een eigen bedrijf starten, vaak al tijdens hun studie. Ons college is daarom in gesprek met diverse partners over ondernemerschapsonderwijs: onderwijs dat is gericht op het verhogen van de skills ondernemend gedrag en ondernemerschap.
‘Ik vind dat Rotterdam bekend zou moeten staan als de stad waar iedereen, wie je ook bent, makkelijk toegang heeft tot het beste ondernemerschapsonderwijs op elk niveau.’ Johan Stuiver
Johan Stuiver
Brainstormsessie
Op dinsdag 10 mei organiseerde Albeda College Economie & Ondernemen een brainstormsessie bij partner Deloitte. Tijdens deze sessie dachten wij gezamenlijk met onze stakeholders over dit onderwerp na. Johan Stuiver is Director WorldClass bij Deloitte en maakt zich vanuit deze positie sterk om ondernemerschapsonderwijs in de stad Rotterdam nog beter op de kaart te zetten. ‘Met het ‘Worldclass programma’ zet Deloitte zich in voor brede talentontwikkeling van onder andere mbo-studenten,’ vertelt Johan. ‘Vanuit dit programma bieden wij onze diensten en kennis kosteloos aan om aantrekkelijk ondernemerschapsonderwijs tot stand te brengen. Door het Manifest Vrije Zones is het gesprek ontstaan met Albeda en hebben we gefilosofeerd hoe dit eruit moet komen te zien. Wat we zien is dat er vanuit het wo en het hbo al veel en goede initiatieven ontplooid worden op het terrein van ondernemerschapsonderwijs.'
Ownership ‘Het mbo zit echter nog in de beginfase’, licht Johan verder toe. 'Binnen Rotterdam is er een brede waaier actief van organisaties, zoals ECE, Erasmus Enterprise, Start-up Academy, MKB Rotterdam, Ondernemen 010 die allen bezig zijn met ondernemerschap. Het zou mooi zijn als we deze partijen aan elkaar en aan het ondernemerschapsonderwijs (vo-mbo-hbo-wo) kunnen verbinden. Op die manier kan er gezamenlijk gebouwd worden aan een doorlopende leerlijn ondernemerschapsonderwijs. Binnen deze verbinding kijken we ook naar de inhoud en het ‘ownership’ van opleidingen. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs ligt namelijk breder: het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de maatschappij. Maatschappelijke organisaties, overheid, onderwijs en bedrijven moeten de handen ineenslaan om het beste onderwijs te kunnen bieden aan toekomstige generaties,’ benadrukt Johan. 'Het bedrijfsleven moet een meer bepalende rol krijgen in de inhoud, vorm en organisatie van het ondernemerschapsonderwijs. Die rol moeten ze dan ook wel pakken.’
‘Elke kennisinstelling zou over zijn eigen schaduw heen moeten stappen en de hand toereiken naar partners die bezig zijn met ondernemerschapsonderwijs.’ Johan Stuiver
Arbeidsmarktrelevant onderwijs Waarom dat nodig is? ‘We hebben te maken met gigantisch snelle technologische ontwikkelingen en digitalisering. Om deze ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden, is arbeidsmarktrelevant onderwijs essentieel. De meest actuele trends, technieken, processen en businessmodellen moeten daarin structureel verwerkt zijn. Hierin heeft het bedrijfsleven een grote rol en verantwoordelijkheid. Overigens spelen ook thema’s als internationalisering en het samenwerken met diverse culturen een belangrijke rol in het onderwijs’, zo zet Johan uiteen. Kennisinfrastructuur ‘Om ondernemerschapsonderwijs in de stad Rotterdam goed op de kaart te zetten, zou elke kennisinstelling over zijn eigen schaduw heen moeten stappen en de hand toereiken naar partners die bezig zijn met ondernemerschapsonderwijs. Dit is nodig om gezamenlijk als partners tot één sterke kennisinfrastructuur te komen. Wij hebben als Deloitte inzicht over wat er gevraagd wordt op de arbeidsmarkt. We stimuleren onze relaties om invulling te geven aan een dergelijke infrastructuur. Een geïntegreerde opleidingsinfrastructuur rondom ondernemerschap voor de hele regio Rotterdam-Rijnmond zou een mooi perspectief zijn. Daarbij heb je het commitment nodig van tientallen bedrijven, de werkgeversorganisaties en kennisinstellingen die dat in woord en daad supporten. Rotterdam staat natuurlijk bekend om de universiteit, maar ik vind dat Rotterdam voor iedereen bekend zou moeten staan als stad waar voor iedereen, wie je ook bent, je makkelijk toegang hebt tot het beste ondernemerschapsonderwijs op elk niveau. Dat is dan ook mijn ambitie voor de toekomst.’