Ans Boersma
Ans Boersma, manager Startup Academy, Hogeschool Rotterdam:
‘Waarom creëren we geen incubator waarin ondernemende mbo’ers, hbo’ers en wo’ers samenwerken en producten en diensten uitwerken?’
In een onderwijssetting ondernemerschap creëren. Dát is volgens Ans Boersma, manager van de Startup Academy van Hogeschool Rotterdam, de sleutel om het mbo, hbo en wo beter te laten aansluiten op het bedrijfsleven. Ze legt uit hoe de Startup Academy een ondernemende mindset onder studenten bevordert en hoe het mbo, hbo en wo kunnen samenwerken om ondernemerschap te bevorderen. ‘We zijn binnen het consortium O2Lab Rotterdam, waaraan ook Albeda College Economie & Ondernemen deelneemt, in gesprek over een centrale plek waar studenten van allerlei opleidingen en niveaus in hun eigen bedrijf kunnen stagelopen.’
Hogeschool Rotterdam centreert de aandacht voor ondernemerschap sinds twee jaar in de Startup Academy waarvan Ans manager is. Ans licht toe: ‘De Startup Academy is dé community voor studenten van Hogeschool Rotterdam die ondernemer zijn of willen worden. Binnen de Startup Academy krijgen studenten van Hogeschool Rotterdam de kans om tijdens hun studie ondernemende skills te ontwikkelen. Sinds maart 2020 hebben 250 studenten zich ingeschreven bij de Startup Academy, van wie de helft een eigen bedrijf aan het opzetten is of verder probeert te brengen. Wij hebben zeven startup-coaches in dienst die studenten daarbij persoonlijk begeleiden. We bieden een netwerk, experts en organiseren verschillende evenementen. Masterclasses, netwerkborrels, bootcamps en de Startup Day bijvoorbeeld, waarbij een student “groeigeld” – een bedrag van € 2500 – kan winnen om zijn/haar onderneming verder te brengen. Studenten van de bijna 60 opleidingen kunnen vanaf het eerste studiejaar deelnemen. Dus ook afgestudeerde mbo’ers die instromen in een twee- of driejarige vervolgopleiding bij Hogeschool Rotterdam.’
Ondernemende skills Het is hard werken voor de studenten, benadrukt ze. ‘Zeker als ze het combineren met hun studie en een bijbaan is het topsport. Maar het is ontzettend leerzaam, zelfs als hun zakelijke idee op niets uitloopt, ontwikkelen ze ontzettend veel skills. Pro-actief zijn, bijvoorbeeld, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en weten hoe je een netwerk opbouwt. En dat is precies de mindset waarop toekomstige werkgevers zitten te wachten. Gezien de grote maatschappelijk uitdagingen, zoals de energietransitie zijn er mensen nodig met een ondernemende houding die inspelen op nieuwe situaties en helpen om antwoorden te vinden.’ Stage in je eigen bedrijf De Startup Academy is een extraatje voor studenten, legt ze uit. ‘Ze verdienen er geen studiepunten mee. Al is er wel de mogelijkheid voor studenten om in overleg met de eigen opleiding binnen hun eigen bedrijf stage te lopen of af te studeren. Ze geeft een voorbeeld: ‘Een van onze studenten ontwikkelde bijvoorbeeld tijdens zijn opleiding Creative Media and Game Technologies een robotauto voor mensen met een lichamelijk beperking die zoveel potentie had dat zijn docent hem naar ons verwees. De ontwikkeling en het verder brengen van het prototype van zijn product was zijn afstudeeropdracht en hij is afgestudeerd met een 10.’
Hub voor mbo en hbo Albeda College Economie & Ondernemen (CEO) is geïnteresseerd in de aanpak van de Startup Academy. ‘Binnen de het consortium O2Lab Rotterdam (O2= Ondernemerschap & Onderwijs), waarbij Hogeschool Rotterdam, ECE en ook Albeda CEO zijn aangesloten, zijn we in gesprek over hoe je ruimte creëert voor ondernemerschap voor studenten die toch best schools worden opgeleid.’ Ze verduidelijkt: ‘Het gaat erom in een onderwijssetting een afspiegeling van de maatschappij te vormen. Waarom creëren we geen incubator waarin alle soorten kennis en achtergronden samenkomen en waarin gelijkgestemde mbo’ers, hbo’ers, en wo’ers samenwerken en producten en diensten uitwerken? Zo kan een hbo’er die bijvoorbeeld een product heeft ontwikkeld technische mbo’ers inschakelen om een app of een website te maken, omdat die hbo’er dat zelf niet kan. Het goede van zo’n hub is ook dat we herkenbaar zijn voor het bedrijfsleven: ze weten dan dat bij ons de ondernemende talenten van Rotterdam zitten. Universiteiten zijn hierin al goed, denk aan incubators als YES!Delft en het Erasmus Centre for Entrepreneurship: echte communities voor ondernemerschap.’ Eigenaarschap ‘We werken momenteel binnen O2Lab Rotterdam aan een roadmap voor een gezamenlijke hub. Maar voor we als mbo en hbo zo’n setting kunnen creëren is eigenaarschap nodig. Wij lopen als hbo en mbo hierin wat achter. De Startup Academy bestaat bijvoorbeeld pas twee jaar en ondernemende studenten in het mbo kunnen nu nog niet op een centrale plek terecht. Er moet dus snel een Albeda Centre for Entrepreneurship komen! Dan kunnen we makkelijker samenwerken en een gemeenschappelijke hub creëren.’ Ze besluit: ‘Via een hub kunnen we samen gericht ondernemende studenten opleiden. Een win-win-situatie voor opleiders, studenten en het bedrijfsleven.’
Samenwerking voor toekomstbestendig Economisch onderwijs Albeda College Economie & Ondernemen zoekt met het oog op toekomstbestendig economisch onderwijs de samenwerking op in de beroepskolom mbo-hbo-wo. Het stimuleren van ondernemerschap en ondernemend gedrag staat daarbij centraal. Zo organiseert het college onder andere workshops in samenwerking met O2LAB waarin studenten hun eigen startup-idee kunnen toetsen. Ook organiseert het college allerlei events waarin studenten aan de slag gaan met een ondernemersidee. Denk aan MBOnderneemt, Masterpeace Challenge en samenwerkingen met de Wereldhavendagen. Tot slot heeft Albeda CEO onlangs – samen met Deloitte - het initiatief genomen om belangrijke stakeholders van ondernemersonderwijs samen te brengen. In de skylounge op de 44e verdieping in de Maastoren van Deloitte Rotterdam hebben we met de drie O’s (onderwijs, overheid en ondernemers) gebrainstormd over dit belangrijke onderwerp.