Studentenparticipatie door de ogen van drie studenten
Yari Bol, een enthousiaste 18-jarige student op onze opleiding Marketing & Communicatie locatie Weena is al in zijn eerste jaar een bezige bij en betrokken student binnen de opleiding. Met zijn creatieve ideeën bezorgt hij iedereen een glimlach. Studente Denise Ponsen zit in haar eerste jaar van de opleiding Bedrijfsadministrateur op locatie Vlaardingen. Een studente met werkelijk eindeloze ambities! Adil Oulad Massoud is tweedejaars student van de opleiding Junior accountmanager op MBO Westland in Naaldwijk. Deze salesman in wording herken je aan zijn grote glimlach en vlotte babbel! Wat deze drie studenten gemeen hebben? Alle drie zijn ze ontzettend betrokken en leveren graag een bijdrage aan de studentparticipatie van Albeda CEO.
Adil Oulad Massoud
Denise Ponsen
Yari Bol
Met zijn pas 18 jaar is Adil afgelopen schooljaar verkozen tot mbo-ambassadeur van Albeda en daarmee vertegenwoordiger van het mbo. Ook Yari en Denise dongen mee tot de titel van mbo-ambassadeur Albeda. Als gemotiveerd trio zijn zij nu alle op hun eigen manier betrokken binnen Albeda. En dat het participeren van onze eigen studenten binnen Albeda aan de orde van de dag is, kunnen Yari en Denise bevestigen.
Zij nemen beiden deel aan de studentenraad van Albeda College Economie & Ondernemen. Yari vertelt: ‘Ik was bij de eerste pizza-vergadering. Lekker sparren en ideeën opdoen mét goede pizza’s: de perfecte meeting! Ik vind het erg leuk dat je de ruimte krijgt om over diverse onderwerpen mee te praten, samen bedenken we toffe, nieuwe ideeën en denken we mee over Albeda en het huidige onderwijs. Als directie van Albeda kun je nu eenmaal niet in het hoofd van een student hoofd kijken. Het is daarom belangrijk om input te geven over de opleiding, de school, locaties etc. We zijn druk bezig om nog veel meer studenten bij de studentenraad te betrekken!’
‘Als directie van Albeda kun je nu eenmaal niet in het hoofd van een student kijken.’ Yari
Op de vraag of ondernemerschap een belangrijk thema binnen de opleiding is antwoordt Adil: ‘Ik merk zeker dat dit onderwerp terugkomt binnen mijn opleiding. Alleen al door de ambitie die ik gekregen heb om een eigen onderneming te gaan starten! Tijdens de saleslessen zegt mijn docent Jacob Jan van der Marel altijd: ‘Adil, jouw merk moet een game zijn, je moet te allen tijde met plezier naar je werk gaan. Binnen mijn opleiding kan je hier meerdere kanten mee op, maar bij mij gaat dat juist richting ondernemen.’
Ook Yari licht hierop toe: ‘We hebben diverse projecten waarin je alle aspecten van de opleiding kunt gebruiken. Ook hebben we tijdens het vak Ondernemend gedrag te maken met opdrachtgevers uit het bedrijfsleven waar we échte opdrachten voor moeten voltooien. Zo hebben we bijvoorbeeld een website gemaakt, de opdrachtgever koos uiteindelijk de beste en deze website wordt momenteel nog steeds gebruikt door het bedrijf. Het stukje ondernemerschap is een vast en terugkomend onderdeel binnen mijn opleiding. Regelmatig werken we dus samen met het bedrijfsleven.’
Wat is jullie kijk op het huidige onderwijs, wat zou er moeten veranderen om kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en meer ondernemerschap mee te geven aan studenten? Yari vertelt: ‘Tijdens mijn opleiding word je regelmatig in contact gebracht met échte bedrijven, d.m.v. je stage leg je vervolgens zelf ook contact met diverse ondernemers in het bedrijfsleven. Een uitgebreide beroeps- of bedrijvenavond lijkt me nog wel slim! Maar eigenlijk is dit bij Albeda al super goed geregeld.’
'Ik denk dat wij als mbo-student misschien wel net wat verder zijn in de praktijk! Qua ervaring zijn wij de toppertjes, dus mbo mag zeker niet onderschat worden!' Adil
Denise volgde de Succesklas, één van de maatwerktrajecten binnen Albeda. Denise vertelt: ‘Ik heb eerst de opleiding Verpleegkunde gevolgd. Door corona moest ik hier helaas mee stoppen. Toen kreeg ik de mogelijkheid om de Succesklas te volgen, dit was een mooie tussenstap voordat ik met mijn huidige opleiding Bedrijfsadministrateur ben gestart. Ik wist dat ik inzet moest hebben, want binnen de Succesklas volg je een opleiding Servicemedewerker niveau 2 van 1-2 jaar in 12 weken. Dus dat het aanpoten zou worden was duidelijk! Maar de Succesklas bleek op mijn lijf geschreven en ik heb de opleiding cum laude gehaald. Het viel me heel erg mee door de prettige een-op-een begeleiding, een strak schema en de vaste docenten waarbij jouw eigen ontwikkeling voorop staat. Een fijne en succesvolle ervaring dus!’
Wat jullie gemeen hebben met elkaar is het meedenken binnen Albeda. Waarom is studentenparticipatie zo belangrijk volgens jullie? Yari vertelt: ‘Omdat onderwijs ‘up-to-date’ moet blijven. Ieder jaar start er weer een nieuwe lichting studenten en het onderwijs hoort hierin mee veranderen. Wat verwacht de student van zijn/haar school? De ene student wil online les, de ander flexibel en weer een ander wil gewoon op locatie zijn/haar lessen volgen. Er zijn mede door de coronacrisis veel nieuwe mogelijkheden ontstaan en hier moet Albeda slim op inspelen zodat je ieder schooljaar blijft vernieuwen.’ Adil vult aan: ‘Wij als jongeren zijn de toekomst! Als we niet zouden meedenken over het huidige onderwijs, wat zullen onze kinderen dan later wel niet denken? Onderwijs hoort mee te groeien met nieuwe studenten. Ik heb veel respect voor Yari en Denise die zich hiervoor hard maken in de studentenraad.’
Jullie lopen momenteel stage, wat bevalt het meeste aan de stagewerkplaatsen? Adil vertelt: ‘Je stage is een belangrijke onderbouwing en leerervaring van wat je uiteindelijk wilt gaan doen. Vorig jaar heb ik stage gelopen bij een callcenter. Daar heb ik uiteindelijk ook een bijbaan gekregen. Dit was een super tijd en ik had een fantastische stagebegeleidster. Ik zie haar nog steeds als een grote zus: serieus op het werkvlak en een mooi persoon ook buiten het werk om. Ik noem haar vaak als voorbeeld omdat ze dit ook echt verdient: ik sta hier nu omdat ze mij mijn zelfvertrouwen heeft gegeven! In het begin tijdens de stage bij het Callcenter bedrijf vond ik het allemaal echt super spannend. Door mijn begeleiding ben ik bijvoorbeeld erg gegroeid in mijn zelfvertrouwen tijdens het voeren van telefonische gesprekken. Ik ben haar erg dankbaar hiervoor!’
Denise vertelt: ‘Bij mij is dit heel anders! Ik loop momenteel stage bij BDO Roosendaal in de accountancy & bedrijfsadvies. Door het personeelstekort word ik echt wat meer losgelaten. Dit is erg leerzaam, maar soms wel wat pittiger!’
Wat zou iedere werkgever moeten weten over mbo-studenten als toekomstige werknemer / stagiaire? Yari vertelt enthousiast: ‘We zijn jong, creatief en up-to-date! Iemand die al 10 jaar ergens werkt kan juist verrast worden door een stagiair met nieuwe ideeën en visies. Ook een bedrijf blijft hierdoor groeien!’
Adil vult aan: ‘Dat wij als mbo-studenten wat scherper kunnen zijn dan een andere student. Ik denk dat we misschien ook juist wel wat verder zijn in de praktijk! Qua ervaring zijn wij de toppertjes, dus mbo mag zeker niet onderschat worden!’
Denise vertelt: ‘Bij mijn leerwerkplaats ben ik de enige mbo-student. Dat geeft wel een kick! Wij als mbo’ers zijn echte doeners en de combinatie en samenwerking tussen mbo en hbo is juist tof. Dan kun je ook weer van elkaar leren!’
‘Of je nou al een niveau 4 diploma hebt, of nog lerende bent zoals ik: het ligt aan je eigen motivatie en mindset! Mijn motto is dan ook: vallen, opstaan, hardwerken en doorgaan. Je zal altijd falen, als je niet valt kun je namelijk ook niet succesvol worden.’ Adil
Lees meer over andere voorbeelden van studentenparticipatie: de mbo-straat Rotterdam en de Week van de Student.